Judit Neddermann, una
de les millors veus actuals del món de la música, és una persona intel·ligent,
inquieta i molt bella. Sembla estrany que li adjudiqui aquesta qualitat però la
simbiosi entre la seva meravellosa, càlida, plàcida, màgica i terapèutica
veu i el seu rostre, dona a les seves interpretacions un aire espiritual. Aquesta va ser la sensació que vaig tenir quan la vaig veure en directe
el passat 13 de febrer, a la sala Luz de Gas de Barcelona. Va
ser una de les artistes convidades en el concert que Gaudi
Galego va dur a terme per presentar el seu disc Immersión, en
el que col·labora la Judit cantant Fronteres. Parafrasejant la poètica lletra de la cançó de Guadi, hi
ha artistes que amb les seves veus i les seves accions són capaços de “cosir
fronteres amb ponts” i de “dibuixar un nou mapa, obrint barreres amb flors”. Si
a aquesta col·laboració s’afegeix una pianista tan, tan especial com Clara Peya, l’altra
nit ens vam trobar davant de "tres mosqueteres” de la cançó d'autor amb
consciència que em van impactar de ple.
En molt pocs anys, aquesta cantant i autora de
cançons ha deixat de ser una jove promesa per consolidar-se com una de les veus
pròpies amb més personalitat del panorama musical català. Encara no ha arribat
a la trentena però d’experiència musical no n’hi falta. La seva trajectòria és aclaparadora.
Va començar col·laborant amb nombrosos projectes i grups musicals, com Els Amics de les
Arts, Coetus o Verd i Blau. A més de
liderar el seu projecte, també ofereix una llarga i estreta col·laboració amb
grups i projectes: fins ara era la cantant de The Gramophone Allstars Big
Band; ha treballat sovint amb la pianista Clara Peya; ressalta el projecte
conjunt amb el Quartet Brossa (amb
qui va editar i va interpretar en diferents escenaris una atrevida versió en català de Winterreise de Franz Schubert, adaptada
per quartet de corda), la seva participació en Coetus (Orquestra de percussió
ibèrica), el projecte a propòsit de Muntaner,
amb Toni Xuclà i l'actor Jaume Comas, i l'homenatge a l'escriptor Pere Calders, que es va concretar en un disc i una gira anomenada “Cançons
de la veritat oculta” (Bankrobber, 2012).
A l’any 2014 apareix el seu primer disc en
solitari, “Tot el que he vist”, un disc elegant que fa equilibris entre el pop
i un jazz vocal mediterrani en què Neddermann buida la motxilla que ha anat omplint
en tots els projectes en què ha participat, un àlbum que li va valer dos premis,
el “Premi
Descobertes 2014”, organitzat conjuntament pel Festival Strenes i La Vanguardia, i el “Premi
Miquel Martí i Pol del VII Certamen Terra i Cultura” per musicar el poema El
fugitiu.
Però aquest disc té, a més, perles com aquestes:
Al 2016 veu la llum “Un Segon”, un segon pas ferm
en la seva proposta per crear música més íntima i personal, deu cançons on
novament comparteix les seves vivències, sinceres i sense reserves. Un petit
viatge per l'amor, el desamor, la família, la toxicitat, els comiats i la
importància del present, de l'aquí i ara. Vuit lletres pròpies, un poema de
Daniel Vidal-Barraquer i Castells i una versió del cèlebre Txoria Txori
de Mikel Laboa
completen el repertori d'aquest segon disc, on Neddermann canta en català però
també en castellà, eusquera i portuguès. El tema Avui em sembla una
preciositat.
En la presentació del disc el 16 de novembre de
2016 a la sala Luz de Gas, Judit va cantar la primera cançó del disc, Despedida
(Oda a Coetus), un homenatge al grup percussionista del que s'acomiadava. Espectacular.
Per fi arribem a “Nua”, el seu tercer àlbum, el treball
que ha significat un salt en la seva carrera, un disc on es despulla, literalment, interiorment i en la portada. En ell explora el pas a l’etapa adulta mirant i
integrant la infància, no defugint-la. Cançons que celebren els cicles que ens
proposa la vida, regits per les benvingudes i els comiats. És un àlbum, a
diferència dels dos anteriors, en el que mira més enfora que endins, que viatja
des de l’emoció més íntima a la reflexió més ampla del món en el que vivim, recollint algunes de
les lluites actuals. En aquest sentit, avui 23 de febrer, aniversari del cop d'estat que va fer trontollar la nostra feble democràcia, vull destacar No volem més
cops , “Premi
Cerverí 2018”, una cançó que denuncia la repressió policial i que
va sorgir a partir del cas Ester Quintana i de la brutalitat de les càrregues contra la població pacífica de l'1 d'octubre. Judit
explica a la revista Viasona
que és "(...) una cançó que vol denunciar des de la dignitat i sense
amagar la tristesa i la ràbia que sento com a ciutadana que s'aplaquen
moviments socials amb violència".
Es tracta d'un disc senzill i ple de veritat, que
transporta l'oient al punt emocional necessari perquè les cançons arribin a
connectar. "Per mi són històries molt profundes que diuen
molt", assegura la compositora en una entrevista a Ràdio
Sabadell. Pop, folk i world music es fusionen per servir onze cançons
originals i dues versions, una tradicional ibèrica i una versió d'una cançó de Fito Páez (Yo vengo a ofrecer mi corazón). Un
àlbum concebut per tal de mostrar-se nua, sincera i compromesa amb el moment
que viu. En
total són 13 pistes, cada una d’elles imprescindible. A més de la cançó de Fito Páez, he triat Els
ocells, cançó que parla d'aquella sensació de recuperar-se i d'assumir la
responsabilitat del propi benestar.
Ja hem dit que Judit ha col·laborat amb molts
artistes i projectes. Cal destacar el duo Este segundo amb Alejandro Sanz , un
tema inclòs en el darrer disc de l’artista i que va ser una manera d’apadrinar
la jove cantant.
Fa dos anys, l’11 de febrer de 2017, els focus es
van dirigir sobtadament cap ella quan es va veure ocupant el lloc de Sílvia Pérez Cruz,
indisposada, en el duet amb Joan Manel Serrat
al Concert
per als refugiats del Palau Sant Jordi.
Però si hi ha una cançó que per mi uneix a Judit i
a Serrat és Lucía. Segurament ni és la millor ni la més significativa
però... m’encanta.
Podria seguir, passar-me la nit compartint
cançons, meravelloses totes (segur que hi haurà qui troba a faltar Mireia)
. Podria continuar explicant-vos la intensa vida professional d’aquesta dona, la
gran quantitat de col·laboracions, incansable, de tot tipus, que ha fet. Però
crec que per aquesta nit ja està bé. Us convido, però, a aprofundir en el seu
treball. No deixarà d’emocionar-vos.
Bona nit. Buenas noches. Καληνύχτα. مَساءُ الخَير
. Gabon. 굿나잇. Boas noites. 晚安 Bonne nuit グッドナイト Buonanotte. לילה טוב. Oíche mhaith. Wengi alus. Bones nueches. اچھا
شام Noson dda. Good night. Спокойной ночи. Guten Abend. শুভ রাত্রি. Laku noć.
Fonts
http://www.juditneddermann.com/biography
https://tallerdemusics.com/profesorado/judit-neddermann
https://www.timeout.cat/barcelona/ca/musica/judit-neddermann-1
https://www.elperiodico.com/es/ocio-y-cultura/20170503/entrevista-judit-neddermann-alianca-poble-nou-festival-del-millenni-6013469
https://www.lavanguardia.com/musica/20190413/461601526234/judit-neddermann-alejandro-sanz-barnasants-auditori-entrevista.html
https://www.lavanguardia.com/musica/20190413/461601526234/judit-ne
https://www.theproject.es/es/c-3324/JUDIT-NEDDERMANN
ddermann-alejandro-sanz-barnasants-auditori-entrevista.html